Felaktig information från Folksam

Felaktigt brev från Folksam

Många av TJs medlemmar som utnyttjat möjligheten att teckna försäkring i Folksam har i slutet av december fått brev om att deras försäkring skulle ha upphört, på grund av att man ”inte längre är medlem i SRAT” (sic). Uppgiften i brevet från Folksam är helt felaktig och Folksam håller i dagarna på att skicka ut rättelsebrev till samtliga berörda medlemmar. Samtliga medlemmar i TJ som har tecknat försäkringar i Folksam fortsätter att vara det i den nya organisationen, oavsett vilken information som skickats ut. Det är inte nödvändigt att kontakta TJ/SRATs kansli för att berätta att du fått brev, men om du har frågor kan du Folksams speciella support för gruppförsäkringar som nås på 0771-10 10 21 eller lokalagruppavtal@folksam.se. Folksam har bekräftat att ingen som är medlem kommer att stå utan försäkring.

Rättelse från Folksam

Under vecka 2 ska alla medlemmar nås av rättelsebrevet från Folksam som bekräftar att försäkringarna kvarstår. Samtliga medlemmar i TJ som har tecknat försäkringar i Folksam fortsätter dock att vara det i den nya organisationen, oavsett om brevet kommit fram eller inte. En autogiroblankett medföljer utskicket, men om du redan betalar försäkringspremie via autogiro behöver du inte skicka in den igen.

Autogiroblankett från Folksam

I rättelsebrevet från Folksam har en medgivandeblankett för autogiro skickats med. Du som betalar försäkringspremien via autogiro idag behöver dock inte skicka in den igen, det befintliga medgivandet hos Folksam ligger kvar precis som tidigare.

Återbetalning från Folksam

I dagarna har en del medlemmar fått sin redan inbetalade försäkringspremie, återbetalad från Folksam, som en konsekvens av ovanstående felaktighet. Du som fått premien insatt på ditt konto: låt pengarna sitta kvar på kontot – enligt den information vi i dagsläget har fått kommer försäkringen så småningom att debiteras igen för samma period. Du som fått en utbetalningsavi: Om du har möjlighet är det bästa att du skickar tillbaka utbetalningsavin med uppgift om ditt kontonummer - instruktion hittar du på avin. Enligt den information vi i dagsläget har fått kommer försäkringen så småningom att debiteras igen för samma period, och det här är det mest effektiva sättet att se till att du då har pengarna tillgängliga. Oavsett premiens status fortsätter samtliga medlemmar att vara försäkrade i Folksam.