Metoden som fungerar mot utbrändhet
FRÅGA & SVAR: Dialogmodellen ADA+ hjälper den som varit eller håller på att bli sjukskriven på grund av psykisk ohälsa. Och den är ett stöd för chefen. Engagemang från både medarbetare och chef är viktigt, säger forskaren Therese Eskilsson som utvecklat modellen.
Hur fungerar ADA+?
– Arbetsplatsdialog vid Arbetsåtergång (ADA+) går ut på att en koordinator inom hälso- och sjukvård eller företagshälsa träffar både medarbetare och chef i enskilda samtal och ställer frågor om sjukskrivningen och om något gjorts på arbetsplatsen för att underlätta återgång. Sedan träffas alla i ett gemensamt dialogsamtal där man tillsammans tar fram en plan med eventuella anpassningar
i arbetet för att den som sjukskrivits ska kunna komma tillbaka till arbetet. De här samtalen ger alla inblandade en överblick och en samsyn över situationen. Chefen
får en inblick i medarbetarens situation och behov och medarbetaren får återkoppling på chefens syn. Chefen följer sedan upp planen tillsammans med medarbetaren.
Kan metoden användas även i förebyggande syfte?
– Ja, den hjälper chefer att upptäcka tidiga tecken på ohälsa vilket kan göra att anpassningar kan göras i ett tidigt skede och på så sätt undvika sjukskrivning.
Den ger också stöd att ha en dialog kring ohälsan.
På vilket sätt är metoden ett stöd för chefen?
– Det är inte alltid lätt att fråga hur någon mår och man kan vara rädd att förvärra med sina frågor när det gäller nedstämdhet eller psykisk ohälsa. Den här metoden
gör att cheferna kan luta sig mot de här frågorna när de inleder ett samtal med en medarbetare och få hjälp med vilka frågor de kan och bör ställa. Frågorna är trygga eftersom det inte är chefen som har hittat på dem, vilket gör det mindre känsligt och laddat – från båda håll.
Fungerar metoden?
– Ja, men då behöver också förutsättningarna finnas för att använda metoden. Det betyder att verksamheten eller ledningen vill använda metoden och planerar för att införa den i verksamheten. Metoden måste vara förankrad både hos chefer
och medarbetare och det måste finnas stöd och tid för chefen att använda den.
Vad är den hemliga formeln till att den fungerar?
– Det är en kombination av flera olika delar. Den är pedagogisk och det finns en röd tråd genom hela metoden. Frågorna som ställs fokuserar på hur medarbetaren som svarar upplever sina arbetsuppgifter och sin arbetsmiljö, men det är också fokus på det som pågår utanför arbetet – för den delen kan också leda till psykisk ohälsa. De som är delaktiga kan också enas kring planen för
anpassning av arbete, där man kommer överens om medarbetaren ska kunna komma tillbaka till arbetet eller främja hälsa och undvika en sjukskrivning.
TEXT: CARIN CRONA FOCK