Foto: Unsplash
Att vara skyddsombud
Som skyddsombud har du ett viktigt uppdrag. Du bevakar att arbetsgivare utför sina skyldigheter när det gäller arbetsmiljön där du arbetar.
För att möjliggöra en god samverkan behöver det finnas ett skyddsombud på arbetsplatsen. Det är ett krav att alla arbetsplatser med fem eller fler anställda har ett skyddsombud.
Ditt uppdrag
Du arbetar tillsammans med ansvariga chefer och stöttar anställda när det behövs. Tillsammans med arbetsgivaren ser du till att uppmärksamma risker i arbetsmiljön och att lämpliga åtgärder i så fall tas för att förhindra att medarbetare mår dåligt eller kommer till skada på arbetsplatsen. I uppdraget ingår att både arbeta förebyggande eller när brister i arbetsmiljön uppstått.
Vill du bli skyddsombud?
Är du intresserad av arbetsmiljöfrågor och vill företräda dina kollegor i arbetsmiljöfrågor? Bli skyddsombud och var med och arbeta för att er arbetsgivare ska uppfylla kraven i arbetsmiljölagen.
Som skyddsombud har du enligt arbetsmiljölagen rätt att bedriva arbetsmiljöarbetet tillsammans med arbetsgivaren. Det är dock fortfarande arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön på arbetsplatsen.
Du utses till skyddsombud av det fackförbund som har kollektivavtal med din arbetsgivare. Om det inte finns kollektivavtal är det de anställda som utser skyddsombud. Det kan aldrig chefer eller arbetsgivare göra.
Utbildningar
SRAT genomför utbildningar för skyddsombud regelbundet. Som skyddsombud kan du få stöd i konkreta frågor av våra förhandlare, som är experter på arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor.
Aktuellt: Nytt regelverk gällande arbetsmiljö från 1 januari
Den 1 januari 2025 börjar en ny regelstruktur för arbetsmiljö på arbetsplatsen att gälla. De tidigare 67 föreskrifterna blir 15 mer omfattande föreskrifter. För skyddsombuden innebär förändringarna en ny struktur att förhålla sig till, även om reglerna innehållsmässigt i stort sett är samma.
SRAT kommer att genomföra olika informations- och utbildningsinsatser för att stötta skyddsombuden i förändringen. Håll utkik i kalendern.
Aktuell utbildning!
Läs mer:
Stöd i din roll
Ta gärna kontakt med oss om du behöver stöd i din roll!
Bra sidor för dig
Här samlar vi bra sidor du kan ha användning för i ditt uppdrag.
Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö och arbetstider följs av företag och organisationer.
Prevent
Prevent underlättar för arbetsplatserna att skapa en god arbetsmiljö genom att informera, utbilda och ta fram användbara produkter som är till hjälp i arbetsmiljöarbetet.
Organisationen är ideell och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Det innebär att allt tas fram av fackförbund och arbetsgivare tillsammans.
Sunt Arbetsliv
Sunt Arbetslivs uppdrag är att samla in kunskaper om förebyggande, hälsofrämjande och rehabiliterande insatser inom arbetsmiljöområdet och att göra denna kunskap tillgänglig och användbar på arbetsplatserna inom kommuner, regioner och kommunala företag.
Suntarbetsliv är en ideell förening som drivs gemensamt av de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona.
Partsrådet
Partsrådet erbjuder stöd till arbetsgivare och fack i statliga verksamheter. Partsrådet hanterar aktuella frågor och utmaningar inom de områden som arbetsgivare och fack på central nivå tycker är viktiga att arbeta med tillsammans.