Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

En figur i form av ett hjul med åtta friskfaktorer.

Suntarbetsliv

Publicerad: 2024-10-02 17:00

Suntarbetsliv har med hjälp av resultaten från flertalet forskningsstudier tagit fram material för att jobba främjande och förebyggande med områden som spelar roll för hur vi mår på jobbet. Materialet om friskfaktorer innehåller åtta olika områden som är viktiga för att alla ska trivas och må bra på jobbet.

Att jobba med arbetsmiljön är varje arbetsgivares skyldighet. Det har historiskt handlat mycket om att titta på risker och undvika skador. Arbetsmiljölagens främsta syfte är att ingen ska bli skadad eller sjuk av sitt arbete. Vi behöver också arbeta främjande och förebyggande för att möta dagens krav i arbetslivet. Att titta på det som funkar bra inte bara det som inte funkar är en framgångsfaktor i arbetsmiljöarbetet. När vi mår bra och trivs på jobbet så kommer vi att få ner sjuktalen. Vi får medarbetare som både vill och kan jobba långt upp i åren. Detta kommer i längden att leda till en bättre samhällsekonomi.

 

Suntarbetsliv drivs av de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona. De vänder sig till kommuner, regioner och kommunala företag. På www.suntarbetsliv.se hittar du mängder av kostnadsfritt material när det gäller att jobba med arbetsmiljöfrågor. Även du som jobbar inom privata företag kan delvis ta del av material och verktyg. 

 

Nedan hittar du en kort information om de åtta friskfaktorerna som är direkt hämtad från Suntarbetslivs hemsida. Mitt tips är att du går in där och ser vad du kan hitta och vad som är användbart för dig. Lycka till!

 

Hillevi Karlsson, hälsoutvecklare i Lindesbergs kommun och styrelseledamot i Hälsoakademikerna.



De åtta friskfaktorerna

 

  1. En rättvis och transparent organisation

Medarbetarna upplever organisationen som schysst. Beslut är välmotiverade, rättvisa, transparenta och efterlevs. Roller, ansvar och mandat är tydliga. Det råder tillit mellan organisationens olika nivåer, verksamheter och individer. Värdegrund, policys och rutiner är väl kända, relevanta och följs. 

 

  1. Ett närvarande, tillitsfullt och engagerat ledarskap

Ledare är tillgängliga, tydliggör mål, inspirerar och visar vägen. De utvecklar relationer och visar tillit genom att ge ansvar, stöd och möjligheter. Chefer och medarbetare tar ansvar och tydliggör vad de behöver för att göra sina uppgifter och nå uppsatta mål. Alla ser till verksamhetens bästa och driver gemensamt verksamheten framåt.

 

  1. Delaktighet och inflytande

Organisationen skapar förutsättningar för medarbetare att ha inflytande över sin arbetssituation och vara delaktiga i verksamhetsutvecklingen. Rutiner, arbetssätt, mötes- och beslutsstrukturer utformas för att ta vara på medarbetares tankar, åsikter och idéer. Alla kommer till tals och bidrar med olika erfarenheter och perspektiv. 

 

  1. En välutvecklad kommunikation och återkoppling

Samtalsklimatet är öppet och tillåtande uppåt, nedåt och åt sidorna. Det finns fungerande kommunikationsvägar och forum för information och dialog. Alla lyssnar på varandra. Återkoppling ges på beteenden och hur de påverkar verksamhetens resultat. Sakfrågor hanteras utan att det blir personligt.

 

  1. Prioritering av arbetsuppgifter

Det förs regelbundna samtal för att främja balans mellan krav och resurser. Det finns samsyn om vad som är viktigt, bråttom och rätt sak att göra. Medarbetarna upplever att de kommer till sin rätt och är trygga i den prioritering de gör i vardagen. Vid hög belastning får medarbetarna hjälp att prioritera bland arbetsuppgifterna.

 

  1. Kompetensutveckling hela arbetslivet

Det finns strukturer för att ta vara på och utveckla kompetens och erfarenhet inom organisationen. Det sker genom utbildning, byte av arbetsuppgifter eller roll, eller annan form av kompetensutbyte. Organisationen är lärande – medarbetare får möjlighet att lära av varandra och utvecklas tillsammans i vardagen.

 

  1. Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) i vardagen

Det systematiska arbetsmiljöarbetet är en del av det dagliga arbetet och verksamhetsutvecklingen. Det är rutin att löpande bedöma risker för ohälsa och olycksfall, och reflektera över vad som fungerar bra på arbetsplatsen. Man tar till olika åtgärder för att förebygga risker och främja en god arbetsmiljö, och följer upp åtgärderna.

 

  1. Tidiga insatser och arbetsanpassning

Kunskapen är god om mönster för sjukfrånvaron och arbetsrelaterade orsaker till sjukfrånvaron. Det finns väl kända rutiner vid kort- och långtidssjukfrånvaro som efterlevs. Alla uppmärksammar sin chef om de inte mår bra och chefen agerar på tidiga signaler. Arbetsanpassning och andra tidiga insatser sker i dialog med medarbetare och andra aktörer så som företagshälsovård och försäkringskassa.

Hälsa Folkhälsa Idrott