Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Animerad bild av två personer sittandes på stolar

På väg ut i arbetslivet – råd och tips

Publicerad: 2024-06-24 20:33

Att söka jobb är en process som kan ta tid och man ska vara medveten om att det inte alltid är enkelt att få sitt drömjobb och vägen dit kan ibland kännas motig.

På väg ut i arbetslivet – råd och tips

Att söka jobb är en process som kan ta tid och man ska vara medveten om att det inte alltid är enkelt att få sitt drömjobb och vägen dit kan ibland kännas motig.

För att underlätta jobbsökandet och vägen till en anställning bör du ta reda på vart du kan hitta jobben, hur du skriver en ansökan, hur du kan förhålla dig under en anställningsintervju och hur du förhandlar fram ”rätt” lön. På SRATs hemsida får du tips och råd om hur sökprocessen går till.

 

Att söka jobb 

Det kanske allra vanligaste sättet att få jobb numera är genom egna kontakter. Utnyttja detta om det är möjligt, tänk efter, kanske finns det någon i din omgivning som har kontakt med arbetsplatsen på något sätt. Ett tips är också att prata med alla du känner, förklara att du är arbetslös och söker jobb, möjligheter kan dyka upp när du minst anar det. Nyttja sociala medier såsom LinkedIn och även Facebook.

Det kan även vara bra att vara engagerad i föreningar, närvara vid mässor, arbetsmarknadsdagar och liknande, då detta kan ge tillfälle att vidga ditt kontaktnät. Leta annonser i olika tidningar och på anslagstavlor. På Internet finns en mängd olika webbsidor där du kan finna annonser. Antingen via jobbsajter eller direkt via arbetsgivarens webbplats.

För att få ersättning från a-kassan måste du vara inskriven på Arbetsförmedlingen, från din första arbetslösa dag. På Arbetsförmedlingen kan du, oavsett om du är inskriven eller inte, söka lediga tjänster i deras platsbank och i tidningarna Platsjournalen och Nytt jobb. Förutom Arbetsförmedlingens egen platsbank listar de på hemsidan även andra webbplatser och portaler du kan ha hjälp av när du söker jobb. 

Många arbeten annonseras emellertid inte ut, ett effektivt sätt att söka jobb är då att själv ta kontakt och skicka ansökningshandlingar till arbetsplatser där du skulle kunna tänka dig att arbeta, för att presentera dig själv. Ta reda på vem som är kontaktperson innan du skickar iväg din ansökan eller förfrågan.

 

Ansökan

En ansökan består av ett personligt brev där du kort presenterar dig själv och berättar om ditt intresse för tjänsten samt varför arbetsgivaren ska anställa just dig, samt ett CV som är en informativ meritförteckning över arbeten, utbildning, personuppgifter etc.

Skicka inte med betyg, intyg, referenser etc, erbjud dig istället att komplettera om det behövs. SRAT erbjuder karriärstöd för oss hälsovetare där du bland annat kan få feedback på ditt CV du har formulerat.

Skicka ditt cv med namn och kontaktuppgifter på e-post karriar@srat.se. Vill du ha hjälp med att försöka klargöra, utforska och ta fram egna strategier i ditt yrkesliv eller som arbetssökande kan du få ett karriärsamtal med någon av SRATs utbildade karriärcoacher.

 

Anställningsintervju

Ta med eventuella intyg eller liknande och kom i tid! Intervjun är en möjlighet att få en klar bild av företaget och den sökta tjänsten. Försök att ta reda på så mycket som möjligt om arbetsplatsen innan du ska på intervjun. Tänk också på hur du vill framställa dig, tänk igenom positiva och negativa egenskaper med dig själv. Besvara frågor med eftertanke, uttryck dig tydligt och marknadsför dig med självsäkerhet.

 

Artikeln bygger på text skriven av tidigare ledamoten Veronica Ölund

Hälsa Folkhälsa Idrott