
Garantera rätt kompetenser i elevhälsan
Dagens Samhälle 2025-02-06: Fysioterapeuterna, Logopedförbundet och Sveriges Arbetsterapeuter vill se en mer likvärdig elevhälsa där långsiktiga resurser säkerställs och där elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande uppdrag förstärks.
Det är väl belagt att den som mår bra också klarar skolarbetet bättre. Goda resultat leder till bättre hälsa, och omvänt ger en god hälsa bättre förutsättningar att nå utbildningens mål. Elevhälsan har en nyckelfunktion i detta.
I juni ska utredningen för en förbättrad elevhälsa lämna större delen av sitt betänkande. Ordförandena för Fysioterapeuterna, Logopedförbundet och Sveriges Arbetsterapeuter vill göra följande medskick inför utredningens slutfas:
Håll i och förstärk elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande uppdrag. Genom att arbeta förebyggande kan man tidigare hitta dem som behöver utökat stöd och insatser, och samtidigt lägga en grund för bättre mående, och i förlängningen bättre skolresultat, för alla barn och unga.
Garantera rätt kompetenser. I dag är det reglerat att elevhälsan ska innefatta tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator och specialpedagog eller speciallärare. Fysioterapeuter, arbetsterapeuter och logopeder sitter på viktig och specifik kompetens, som inte finns hos de i dag reglerade professionerna i elevhälsan. Det kan handla om att stötta barn med motoriska, kognitiva eller språkliga utmaningar tidigt eller att anpassa den fysiska, språkliga och sociala miljön för att tillgängliggöra och underlätta aktiviteter och delaktighet i skolan.
Säkerställ långsiktiga resurser. Rätten till elevhälsa behöver bli tydligare. När skolor har en tuff ekonomi är det bland annat elevhälsan som det skärs ner på. Det är förödande i längden.
Cecilia Winberg
Ordförande Fysioterapeuterna
Ida Kåhlin
Ordförande Sveriges Arbetsterapeuter
Kerstin Wiström
Logopedförbundet
Läs hela debattinlägget!