Forskning
I Sverige finns drygt 120 disputerade logopeder och ett stort antal doktorander/forskarstuderande inom såväl logopedi som psykologi, lingvistik, specialpedagogik med flera ämnen.
Vi länkar till de senaste doktorsavhandlingarna i logopedi /av logopeder! Hör gärna av dig till oss om vi missat någon avhandling:
Avhandlingar 2024
Johanna Carlie (2024). Linguistically diverse children's speech processing in noise. Diss. (sammanfattning). Lund: Lunds universitet.
Carla Wikse Barrow (2024). Swedish voiceless fricatives : A multidimensional investigation of adult and child productions. Diss. (sammanfattning) Stockholm: Stockholms universitet.
Elisabeth Nilsson (2024). Språkbedömningspraktiker i förskoleklass: lärares arbete med kartläggningsmaterialet Hitta språket. Diss. (monografi) Umeå: Umeå universitet
Jenny Samuelsson (2024). Speech production and literacy in students with intellectual disabilities and communication difficulties. Diss. (sammanfattning) Göteborg: Göteborgs universitet.
Inga-Lena Johansson (2024). Parkinson’s Disease and Communication : Intelligibility, Interaction and Participation Diss. (sammanfattning) Linköping: Linköpings universitet.
Andrea Strandberg (2024). Gaze into literacy : the potential of eye movement analysis for assessing children's word reading skills in ecological contexts. Diss. (sammanfattning) Karolinska institutet.
Rasmus Riad (2024). Exploring language skills and well-being in inclusive preschools: the impact of a dialogic reading intervention. Diss. (sammanfattning) Stockholm: Stockholms universitet
Hanna Lindström-Sandahl (2024). Early Elementary School Interventions in Reading and Mathematics Diss. (sammanfattning), Linköping University Electronic Press.
Ida Rosqvist (2024). Vocabulary development in the early school years: association with demographic factors, formal schooling and summer vacation, and the effects of a teacher continuing professional development program. Diss. (sammanfattning) Lund: Lunds universitet.
Avhandlingar 2023
Maja Rudling (2023). Facilitators of communication and the development of autism: From responsiveness to basic communicative cues, to emerging pragmatic language use. Diss. (sammanfattning). Uppsala universitet, Uppsala.
Sanna Kraft (2023). Tala fram texten: när barn med läs- och skrivsvårigheter skriver med tal-till-text, Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Diss. Göteborgs universitet, Göteborg.
Elias Ingebrand (2023). Dementia and learning: The use of tablet computers in joint activities. Diss. (sammanfattning). Linköpings universitet, Linköping.