Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

Du måste få mer återhämtning och en rimligt lång arbetsdag!

Publicerad: 2025-02-20 09:31

Idag har vi presenterat våra avtalskrav tillsammans med Sveriges Ingenjörer. Fackförbunden Seko, ST och arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen har också lämnat sina krav – parterna har växlat yrkanden.

Nu börjar vi förhandla kollektivavtalet Bransch Spårtrafik. Avtalet gäller för dig som arbetar inom spårtrafiken i privat sektor. Företag som omfattas av avtalet är till exempel SJ, VR Sverige, Transdev, Green Cargo, MTR och Euromaint – men det finns några ytterligare mindre företag som också har samma avtal. Ett nytt avtal väntas vara klart 30 april 2025.

―  Vi pratar aldrig om arbetsmiljöfrågor! Det hör jag från många av er som jobbar i spårtrafiken, säger Stefan Strömqvist, avtalsansvarig förhandlare på SRAT. Men samtidigt jobbar många medlemmar ständigt övertid utan att få ut det i pengar eller ledighet. Tydliga krav från oss i facket är att arbetsgivare måste sluta runda reglerna om schemaläggning och att du som anställd inte ska behöva vara tillgängliga när du är ledig. Och bortförhandlad övertidsersättning betyder inte obegränsad arbetstid!

En fjärdedel av SRAT:s medlemmar i spårbranschen upplever att de har en orimlig arbetsmiljö. Bara en dryg tredjedel har kunnat ta en paus under arbetsdagen varje dag och bara 17 procent hinner med sina arbetsuppgifter inom normal arbetstid varje dag. Många vittnar även om att kaffe och mat behöver tas vid datorn, och över en fjärdedel har sällan eller aldrig ork att göra andra saker efter arbetsdagarna. Samtidigt är spårtrafiken är väldigt viktig för att bygga ett hållbart samhälle. Om fler ska vilja jobba i branschen måste löner och villkor bli betydligt bättre.

Förhandlingarna mellan arbetsgivare och fackförbund startar nu och slutar när vi är överens om ett nytt kollektivavtal. Detta sker troligen runt den 30 april. Nu kommer de fackliga parterna (SRAT, Sveriges Ingenjörer, ST och Seko) att träffa arbetsgivarparten Almega Tågföretagen ett par gånger i veckan för att förhandla. Hör gärna av dig till oss om du har frågor! kansli@srat.se

Gemensamma krav från SRAT och Sveriges Ingenjörer, i urval:

  • Ettårig avtalsperiod där varje företag tillför 4,2 procent av varje individs lön tillförs till löneutökningsutrymmet
  • Övertidsersättning ska inte gå att avtala bort under det första året i anställningen
  • Arbetsgivare ska göra det möjligt för anställda att registrera utförd arbetstid i någon form av verktyg eller arbetstidsbank
  • Om facklig part begär: företag ska upprätta en tillgänglighetspolicy för mejl/mobil (på företag med fler än fem anställda)
  • Deltidsanställda ska ha rätt till samma ersättning för övertid som heltidsanställda i enlighet med EU-rätten
  • Restid främst ska ske inom ramen för ordinarie arbetstid och jämställas med arbetstid ur vilosynpunkt
  • Nolltolerans ska gälla för sexuella trakasserier och hot om våld på arbetsplatsen

 

Läs mer om avtalsrörelsen

Vår avtalswebb

2025 års avtalsrörelse är omfattande. På vår avtalswebb håller du dig uppdaterad med senaste nyheterna och annan relaterad avtalsinformation.

Till avtalswebben

Avtalsrörelse - så funkar det

En avtalsrörelse pågår när flera fackförbund och arbetsgivare förhandlar om nya kollektivavtal mer eller mindre samtidigt. Här kan du läsa mer.

Läs mer

Avtalsordlista

Det är inte alltid enkelt att ha koll på vad alla ord och uttryck kopplade till avtal och avtalsrörelser betyder. Här förklarar vi några av dessa.

Till ordlistan