Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem
En kvinna sitter på toppen av en stor sten

Foto: Unsplash

Semester

Semester är en viktig rättighet för dig som anställd. Här har vi sammanfattat vad som gäller och vad du är rätt till.

Semesterdagar och planering

Rätt till minst 25 semesterdagar per år

För att säkerställa att du får den vila och återhämtning du behöver har du rätt till 25 semesterdagar per år enligt semesterlagen. Men du kan även ha fler semesterdagar beroende på arbetsplats och avtal. I ditt kollektivavtal eller anställningsavtal kan du se vad som gäller för dig.

Då ska du få ha semester

Huvudregeln i Semesterlagen är att du som anställd ska få fyra veckors sammanhängande semester mellan juni och augusti. Det går att göra avsteg från detta om det finns särskilda skäl.

Arbetsgivare kan neka dig en sammanhängande semester för att skydda viktiga samhällsintressen, som till exempel rikets säkerhet eller en fungerande sjukvård.

Lön och ersättning

Betald semester

Att du har rätt till semester innebär inte att du har rätt till lön under dessa dagar. Hur många betalda semesterdagar du har beror på hur mycket semester du hunnit tjäna in.

Semesterersättning

Om du byter jobb ska semesterdagar du inte hunnit ta ut betalas ut som semesterersättning senast en månad efter din sista anställningsdag.

Semesterersättning kan även betalas ut löpande om det rör sig om en kortare anställning eftersom du inte hinner ta ut semesterdagar.

 

Frågor och svar

Måste jag veta nu när jag ska ta semester?

Det finns ingen lag som bestämmer när du senast måste meddela din semester. Däremot har de flesta arbetsgivare egna regler, eftersom de behöver tid för att planera bemanningen. Det är inte ovanligt att behöva komma med semesterönskemål senast under mars månad.

Har jag rätt till att få semester när jag vill?

Nej, men däremot försöker arbetsgivaren skapa ett semesterschema som alla är nöjda med. Men i huvudregel så ska du enligt semesterlagen få fyra veckors sammanhängande semester mellan juni och augusti.

Semesterinformation för barnmorskor

Vi vet att sommaren är tuff i många verksamheter som sysselsätter barnmorskor. Personalbrist och risk för indragen semester och/eller stora mängder av övertidsarbete är exempel på frågor våra medlemmar kontinuerligt brottas med under sommarmånaderna. Detta står i bjärt kontrast mot vissa andra verksamheter som upplever eller ett lugnare tempo under sommaren.

Vi har tagit fram informationsbroschyren "Barnmorskor och sommarsemester" som stöd för dig. 

Kan min semester bli avbruten?

I vissa fall kan din semester bli avbruten på grund utav ”synnerliga skäl”, det kan vara att någon i personalen blir sjuk och därför måste du avbryta din semester. Den som träder i tjänst sparar sin semesterdag.

Vad händer om jag blir sjuk under semestern?

Skulle du bli sjuk under din semester har du möjlighet att avbryta din semester och sjukanmäla dig för att spara dina semesterdagar till ett annat tillfälle. Sjukanmäl dig omedelbart till din arbetsgivare på samma sätt som om du skulle ha varit i arbete. Från och med sjukdag åtta har du skyldighet att visa läkarintyg och du får sjuklön med karensavdrag. De semesterdagar som du inte utnyttjat kan du ta ut vid annat tillfälle efter överenskommelse med arbetsgivaren.

Kontakta oss

Har du specifika frågor gällande din situation? Välkommen att höra av dig till ansvarig förhandlare på SRAT.

Till våra kontaktuppgifter