Arbetsskada
Om du skadar dig på arbetet under arbetstid är du försäkrad enligt lag. Denna lag ger dig ett grundläggande ekonomiskt skydd för till exempel inkomstförlust eller kostnader som uppstår i samband med skadan.
Vad är en arbetsskada?
Arbetsskador delas in i fyra grupper. Din skada behöver alltså passa in i någon av dessa för att räknas som en arbetsskada.
- Olycksfall i arbetet
- Färdolycka, resa till eller från arbetet
- Arbetssjukdom, även i vissa fall smitta
- Dödsfall
Vad gäller vid arbetsskada?
För att du ska kunna få ersättning är det viktigt att du gör en anmälan. En arbetsskada ska anmälas både till Försäkringskassan (detta görs av din arbetsgivare) och till AFA Försäkring (detta gör du själv). Du kan få hjälp via Arbetsskadeguiden eller av ditt lokala skyddsombud.
Du har enligt lag ett försäkringsskydd som består av ett ekonomiskt skydd, både för inkomstförlust och för kostnader som uppstår i samband med skadan. Har arbetsgivaren kollektivavtal? I så fall har du dessutom ett kompletterande försäkringsskydd som kan ge kompensation för lidande och nedsatta kroppsfunktioner.