Hoppa till huvudinnehåll Bli medlem

Titel: Inre hållbarhet - för dig som arbetar med människor

Kan man uppnå inre hållbarhet i en ohållbar organisation?

Publicerad: 2024-11-08 12:00 • Uppdaterad: 2024-11-01 14:40

Bokrecension: Är inre hållbarhet individens ansvar om problemet ligger i strukturerna? Det finns flera mer eller mindre rätt svar på den frågan. För en självhjälpsbok som ”Inre hållbarhet - för dig som arbetar med människor” är utgångspunkten läsarens hälsa. Den som någon gång har gått en kurs i stresshantering, eller en utmattningsrehabilitering, kommer att känna igen en hel del.

Och varför ska det vara förbehållet den som redan kraschat? Psykisk ohälsa står för hälften av alla sjukskrivningar, de flesta stressrelaterade. Nästan 80 procent av dem som sjukskrivs är kvinnor. Det är frågan om kontaktyrken där vi går in med oss själva som arbetsredskap – vård, skola och omsorg.

En tanke som boken väcker är om det inte är dags att bättre rusta dem som utbildar sig i dessa yrken, för den verkligheten. Det kräver kunskap om hur den egna hälsan såväl som yrkesutövandet påverkas av olika förutsättningar och situationer.

Inte minst har vi att hantera ett dilemma: det är när vi känner att vi har hjälpt någon som vi känner tillfredsställelse i arbetet – det finns ett begrepp för det: Compassion satisfaction. Den tillfredsställelsen skyddar oss från stressen som uppstår när förutsättningarna känns orimliga, när hela vårt inre hotsystem börjar larma.

Den inre förmågan till skydd bygger på resurser som vi använder varje dag, och med de metoder som presenteras i boken är tanken att vi ska använda dem mer medvetet - till gagn även för patienter/elever/brukare.

Det kan ske lättillgängligt, visar författarna. Ibland till den grad att det känns banalt: ”föreställ dig en vän i din situation. Vilket råd skulle du ge?”. Men i det här sammanhanget fungerar den tankefiguren konkretiserande. Den lägger pusselbitarna på plats.

En stor del av texten utgår från förutsättningarna i organisationen och hur vi fungerar i dem – hur vi kan uppnå socialt stöd och återhämtning på arbetsplatsen. Hur empati och medkänsla tillsammans kan hjälpa oss att gå in med oss själva lagom mycket, och hur det innebär att vi gör ett bra jobb.

Här ligger tyngdpunkten på hur vi kan undvika att offra oss själva i organisationer som ofta ger oss känslan av att springa i nedförsbacke i rullgrus. Ett accepterande förhållningssätt med rimliga förväntningar på vad vi kan åstadkomma ökar möjligheterna till compassion satisfaction.

Det är också i genomgången av skyddande faktorer som boken visar brist - visst presenteras möjligheten att säga upp sig som ett alternativ när inga skyddsfaktorer i världen håller stånd mot påfrestningarna.

Men när det nu finns ett kapitel med titeln ”Ensam är inte stark” - varför inte presentera skyddsombudet, det systematiska arbetsmiljöarbetet, och apt – arbetsplatsträffen? De institutionerna har en del att bidra med. Dels för att förändra förutsättningarna i organisationen, dels för att skapa rum för det inre hållbarhetsarbete som boken ger vägledning i.

Med det sagt är ”Inre hållbarhet - för dig som arbetar med människor” en bok för alla i kontaktyrken.

Den är enkel och lätt att läsa, men kan för att komma till sin rätt kräva ett tyngre efterarbete. Om den kunskap och de metoder som förmedlas ska bli verkstad krävs beteendeförändring. Det är uppenbart svårt att åstadkomma på arbetsplatser där det finns förutsättningar och ideal som konserverar vissa beteenden. Ensam är inte stark.


Kanske boken kan komma till användning på en apt?

 

Text: Marika Sivertsson

Titel: Inre hållbarhet - för dig som arbetar med människor

Författare: Anna Ehnvall, Maria Niemi, Anna Rask Sanchez

Parus Förlag 2024

Tandhygienisttidningen Nummer 5